عسکر آتش افروز؛ شجاع عربان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه علّی بین صفات شخصیتی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری راهبردهای مطالعه در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان خوزستان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان خوزستان در سال تحصیلی 93-1392 بود که به روش خوشهای، نمونهای به تعداد 9 کلاس (متشکل از 214 دانشجو معلم) از بین آنها انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه علّی بین صفات شخصیتی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری راهبردهای مطالعه در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان خوزستان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان خوزستان در سال تحصیلی 93-1392 بود که به روش خوشهای، نمونهای به تعداد 9 کلاس (متشکل از 214 دانشجو معلم) از بین آنها انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه شخصیتی نئو- فرم کوتاه (NEO-FFI)، سیاهه رویکردها و مهارتهای مطالعه برای دانشجویان (ASSIST) و معدل کل دانشجویان بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزار AMOS-16 مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد صفات شخصیتی گشودگی و وظیفهشناسی با سوق دادن دانشجویان به سمت اتخاذ رویکرد مطالعه عمیق، عملکرد تحصیلی را ارتقاء میدهند. همچنین، ویژگی شخصیتی توافقپذیری با اتخاذ رویکرد مطالعه راهبردی در دانشجویان، عملکرد تحصیلی را بهبود میبخشد. به علاوه، یافتهها حکایت از رابطه مثبت بین ویژگی شخصیتی روانرنجورخویی با اتخاذ رویکرد مطالعه سطحی و در نهایت عملکرد تحصیلی پایین در دانشجویان دارد. به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که صفات شخصیتی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم – از طریق تحت تأثیر قرار دادن راهبردهای مطالعه دانشجویان- با عملکرد تحصیلی رابطه دارند.
شجاع عربان؛ نسرین ارشدی؛ عبدالکاظم نیسی؛ کیومرث بشلیده
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از برخی متغیرهای فردی (سرمایه روانشناختی و نیازهای روانشناختی اساسی)، متغیرهای شغلی (ویژگیهای شغل و استرس شغلی) و متغیرهای سازمانی (رهبری خدمتگزار و جو اخلاقی سازمان) بهعنوان پیشایندهای بهزیستی سازمانی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بود. با استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از برخی متغیرهای فردی (سرمایه روانشناختی و نیازهای روانشناختی اساسی)، متغیرهای شغلی (ویژگیهای شغل و استرس شغلی) و متغیرهای سازمانی (رهبری خدمتگزار و جو اخلاقی سازمان) بهعنوان پیشایندهای بهزیستی سازمانی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بود. با استفاده از روش نمونهگیری مرحلهای نسبی 384 نفر برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه فعالیتهای بیانگر شخصی (PEAQ)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی (PCQ)، زمینهیابی رهبری خدمتگزار (SLS)، پرسشنامه جو اخلاقی سازمانی (OECQ)،مقیاس استرس شغلی (JSS)، مقیاس نیازهای اساسی روانشناختی در محل کار (BPNWS) و پرسشنامه ویژگیهای شغل (JCQ)بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار AMOS-18 صورت گرفت. جهت آزمودن رابطه غیرمستقیم از روش بوت استراپ استفاده شد. نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی دارای برازش مطلوبی با دادههاست. همچنین، روابط مثبت مستقیم سرمایه روانشناختی، نیازهای اساسی روانشناختی، ویژگیهای شغل، رهبری خدمتگزار، جو اخلاقی سازمانی با بهزیستی سازمانی و رابطه منفی مستقیم استرس شغلی با بهزیستی سازمانی مورد تأیید قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از نقش واسطهای جو اخلاقی سازمانی در رابطه بین رهبری خدمتگزار با بهزیستی سازمانی بودند.